Lootboxen maken de games industrie rijk over de ruggen van armen en laaggeschoolden.

Nieuw onderzoek van Engelse universiteiten heeft bevestigd, wat we toch al vermoeden. Games met lootboxen hebben een sterke band met gokken. Bijna de helft van de kinderen, degene met het minste geld en/of laaggeschoold het vaakst, die deze games spelen openen lootboxen. De games zelf maken spelers bang door FOMO, het “Fear of missing out” syndroom, elementen erin te verwerken o.a. dat je niet goed verder komt als je items of deals mist. Bijvoorbeeld als je niet mee doet met de “limited-time” items. We kennen het gebruik van FOMO ook al via onze loterijen. Stel je voor geen lot gekocht, maar je woont wel in de winnende straat. Je schaamt je dood.

lootboxenVijf procent van deze verslavingsgevoelige gamers, de risicogroep met vaak de minste bestedingsruimte, geven ongeveer 80 euro per maand uit aan deze lootboxen. Het onderzoek laat zien dat de game bedrijven via lootboxen juist hun grootste omzet behalen binnen deze risicogroep. De droom die bij deze games hoort, het winnen, erbij horen en een mooie toekomst, wordt het ideaal voor deze kinderen. Zij met een rijkere achtergrond vallen juist niet hiervoor en besteden procentueel gezien beduidend minder geld hieraan.

Door Raymond Aronds
Onderzoeker gokproblematiek

 

Het volledige rapport lezen? Download hier de PDF!